Rubiko kubas

Rubikas-kubikas

Klasikinis Rubiko kubas (taip pat žinomas kaip 3x3x3 kubas) yra vienas iš populiariausių loginių galvosūkių pasaulyje.

Jį sukūrė Ernő Rubik 1974 metais Vengrijoje, ir nuo tada jis tapo labai mėgstamas visame pasaulyje. Šis žaidimas išliko labai populiarus iki dabar. 

Šiame straipsnyje išsamiau aptarsime šio loginio žaidimo taisykles, formules, pliusus bei minusus.

Pagrindiniai faktai 

Sukurtas1974 m.
Tipasloginis
Žaidėjų skaičius
SudėtingumasSudėtingas
Žaidėjų amžiusnuo 3 metų

Trumpai apie šį žaidimą

Tikslas

Surinkti visas šešias spalvas (raudoną, žalią, mėlyną, oranžinę, geltoną ir baltą) ant tam tikros kubo pusės ir tai stengtis padaryti kuo greičiau.

Sudėtingumas

Sudėtingumas skiriasi priklausomai nuo kubų dydžio, spalvų skaičiaus ir jų išmaišymo metodų. Kuo didesnis kubas ir kuo daugiau spalvų, tuo sudėtingiau jį sudėti. 

Klasikinio 3x3x3 kubo atveju, naudojant tinkamą metodiką, vidutiniam žaidėjui išspręsti šią užduotį reikia nuo 50 iki 100 pasukimų.

Tačiau sudėtingesnių kubų atveju, tokių kaip 7x7x7 kubas, tikimybė jį surinkti gali būti kur kas mažesnė, o ir žaidimas gali užtrukti daug ilgiau. Tai priklauso nuo žaidėjo įgūdžių ir patirties.

Rubiko kubo ašys

Klasikinis Rubiko kubas yra išdėstytas 3x3x3 matrica, tai reiškia, kad jis turi tris ašis, apie kurias gali suktis. Šios ašys yra:

  • Horizontali (x) ašis: Rubikas kubikas gali suktis aplink horizontalią ašį, tai yra, jį galima pasukti taip, kad viršutinė ir apatinė kubo dalys keistųsi vietomis.
  • Vertikali (y) ašis: Kubas gali suktis aplink vertikalias ašis, tai yra, jį galima pasukti taip, kad kairė ir dešinė kubo dalys keistųsi vietomis.
  • Įstriža (z) ašis: Kubas gali suktis aplink įstrižą ašį, tai yra, jį galima pasukti taip, kad priekinė ir galinė kubo dalys keistųsi vietomis.

Šie trys sukimo būdai leidžia sugeneruoti daugybę skirtingų kubo pozicijų.

Žaidimo pliusai ir minusai

✅ Proto lavinimas: Žaidėjams patinka, kad Rubiko kubas reikalauja loginio mąstymo, strategijos ir geros atminties.

✅ Universalumas: Šį stalo žaidimą gali žaisti įvairaus amžiaus žmonės.

✅ Varžymasis: Dauguma Rubiko kubo žaidėjų varžosi tarpusavyje ir stengiasi jį kuo greičiau surinkti.

✅ Stilius ir dizainas: Dėl savo spalvoto dizaino, Rubikas kubas gali būti ne tik žaidimo priemonė, bet ir stilingas aksesuaras ar namų dekoro elementas.

Rubikas-kubikas-rubiko-kubas-pliusai-minusai

❌ Sudėtingumas: Rubikas kubikas yra nepaprastai sudėtingas naujiems žaidėjams ir jį išspręsti prireiks daug laiko ir pastangų. 

❌ Frustracija: Bandant išspręsti Rubiko kubą, žmonės dėl nuolatinių klaidų ir nesėkmės atvejų gali prarasti susidomėjimą šiuo žaidimu.

Kaip surinkti Rubiko kubą?

Klasikinis Rubiko kubas susideda iš mažų kubelių, kuriuos galima pasukti įvairiomis kryptimis, siekiant surinkti vienodos spalvos šešias kubo plokštumas.

Sukant Rubiko kubą, visos šoninės spalvos turi būti surinktos į tokią pat spalvą, kaip ir toje dalyje esanti centrinė spalva ir kiekvienas šonas turi būti tam tikros spalvos kvadratas. 

rubiko-kubas

Judesių aprašymas

Norint suprasti Rubiko kubo surinkimą, yra atitinkamai žymimi judesiai kubo sprendimui ir pažymėti šiais simboliais:

R – Dešinė spalva pasisuka 90 laipsnių pagal laikrodžio rodyklę.

L – Kairė spalva pasisuka 90 laipsnių prieš laikrodžio rodyklę.

U – Viršutinė spalva pasisuka 90 laipsnių pagal laikrodžio rodyklę.

D – Apatinė spalva pasisuka 90 laipsnių prieš laikrodžio rodyklę.

F – Priekinė spalva pasisuka 90 laipsnių pagal laikrodžio rodyklę.

B – Galinė spalva pasisuka 90 laipsnių prieš laikrodžio rodyklę.

Kaip-surinkti-rubiko-kubą-kaip-surinkti-kubiką-rubiką

Be to, yra ir kitų žymeklių, kurie nurodo, kad judesys turi būti atliekamas dvigubai (pvz., R2 reiškia, kad dešinė spalva pasisuka 180 laipsnių pagal laikrodžio rodyklę).

Pagrindinės sprendimų metodikos

Kaip surinkti Kubiką rubiką? Rubiko kubo sprendimui yra naudojama daugybė metodų, tačiau pagrindiniai yra šie:

rubiko-kubo-surinkimo-schema

Beginner metodas

Pirmiausiai reikia surasti baltos spalvos plokštumą ir stengtis surinkti baltą kryžių, o po to, visą baltą plokštumą. 

Surinkus baltą spalvą reikia surinkti kitas spalvas esančias aplink ją, po truputį renkant spalvas link geltonos. 

Galiausiai reikia surinkti geltoną kryžių ir šalia esančius kubo kampus. Tai reikia daryti tol, kol pavyks tinkamai surinkti visas Rubiko kubo dalis.

Inverse Scramble sprendimo metodas 

Šis kubo sprendimas vykdomas nuo išmaišytos būsenos iki pradinės naudojant tam tikram momentui naudingesniu algoritmu. 

Šis metodas yra tinkamas žmonėms, kurie jau turi nemažai patirties spręsdami Rubiko kubą. Tam reikia žinoti daug algoritmų ir bendrą kubo sprendinių supratimą. 

Todėl šis metodas gali būti nemenkas iššūkis, bet pažengę žaidėjai jį naudoja, kad įveiktų monotoniškumą, kuris gali atsirasti sprendžiant Rubiko kubą tradiciniu būdu. 

Kociemba metodas

Tai vienas iš populiariausių būdų surinkti Rubiko kubą. Šis metodas vyksta stengiamasi rasti trumpiausią būdą išspręsti kubą. 

Kociemba metodas yra sudėtingas ir reikalauja labai gerų algoritmų žinių bei mokymosi, tačiau jis yra labai efektyvus, kadangi leidžia greitai pasiekti norimą  tikslą.

Šis metodas reikalauja nemažai pastangų ir ilgos praktikos, tačiau jis yra vienas iš efektyviausių būdų ypatingai greitai išmokti išspręsti Rubiko kubą.

Thistlethwaite metodas

Šis būdas žinomas kaip Rubiko kubo kvadrantas. Šis metodas buvo sukurtas James Thistlethwaite 1981 metais ir yra žinomas dėl savo efektyvumo, sumažinant Rubiko kubo surinkimo etapų skaičių. 

Thistlethwaite metodas susideda iš keturių pagrindinių etapų – pradžioje orientuojantis tik į kubų kampinius elementus ir sprendžiant kubą tik naudojant briaunas, kurios yra išdėstytos tarp kampo elementų. 

Antrame etape sumažinant briaunų elementų skaičių. Trečiu etapu koncentruojantis tik į vidurinius elementus, mažinant ne vietoje esančių kubelių skaičių ir ketvirtame etape sprendžiant likusius elementus – paskutinius kampus, briaunas ir vidurinius elementus.

Roux metodas

Šis metodas buvo sukurtas Gilles Roux, prancūzų Rubiko kubo entuziasto. Roux metodo esmė yra padalinti Rubiko kubą į kelias dalis ir atlikti atskiras operacijas kiekvienoje iš jų, po to atliekant likusių kubelių surinkimą į savo vietas.

Roux metodas yra didelis iššūkis ir gali prireikti daug praktikos, kad jį pavyktų efektyviai panaudoti. Todėl verta pasinaudoti vadovais ar vaizdo pamokomis, kad pavyktų išmokti tinkamai panaudoti šį metodą.

Rubiko kubo ZZ metodas 

Metodas pavadintas Lucasz Zalewski (dažnai vadinamo Zbiginiew Zalewski) vardu.

Šis metodas skiriasi nuo kitų Rubiko kubo sprendimo metodų tuo, kad jis pradedamas rinkti nuo atskirų kubo plokštumų, o ne tiesiogiai renkant kubą kaip kituose metoduose, pvz., CFOP arba Roux.

ZZ metodas gali būti gana sudėtingas, ypač pradedantiesiems, tačiau jis pasižymi tuo, kad yra efektyvus ir naudingas profesionaliems Rubiko kubo sprendėjams.

rubikas-kubikas

Petrus metodas 

Petrus metodas remiasi tam tikrais algoritmais ir strategijomis, o jo tikslas yra sumažinti kubelių išdėstymą iki tam tikros etapo, kuriame jį galima būtų lengviau išspręsti. Šis metodas yra orientuotas į tam tikrų kubelių grupavimą ir kubo sprendimą, vieną bloką po kito.

Toks rinkimas leidžia eleminuoti daugelį ėjimų, reikalingų, norint surinkti Rubiko kubą, ir jį labai naudinga išmokti žmonėms, kurie jau turi tam tikrą patirtį Rubiko kubo rinkime.

Šis metodas yra labai efektyvus ir greitai išsprendžiamas, tačiau jis taip pat gali būti sudėtingas pradedantiesiems, nes reikia mokėti atpažinti tam tikrus blokus ir efektyviai juos surinkti.

Rubiko kubo Fridrich (arba CFOP) metodas 

Šis būdas buvo sukurtas čeko Jean-Baptiste Freidrich ir yra vienas iš greičiausių būdų išspręsti Rubiko kubą. CFOP sutrumpinimas reiškia Cross, F2L, OLL, PLL, o jame kiekvienas iš šių žingsnių atliekamas atskirai, kad pavyktų surinkti visą kubą. 

Renkant jį pirmiausiai surenkamas baltas kryžius, po to sprendžiami du spalvų sluoksniai vienu metu. 

Pagrindinė idėja – poruoti kubelius iš viršutinio sluoksnio su atitinkamomis vietomis apatiniame sluoksnyje. Paskutiniame etape surenkama geltonos spalvos kubeliai.

Naudodami šį metodą, galite išmokti išspręsti Rubiko kubą daug greičiau nei naudodami kitus metodus. 

Layer-By-Layer metodas 

Tai vienas iš būdų, kaip galima surinkti Rubiko kubą, padalinant jį į atskiras dalis ir jas surenkant vieną po kito. Šis metodas yra puikus būdas pradėti mokytis spręsti Rubiko kubą, nes jis suskirsto problemą į lengvai valdomas dalis.

Layer-By-Layer metodas yra vienas iš populiaresnių ir lengvesnių būdų mokytis Rubiko kubo sprendimo. Svarbiausia yra praktikuotis ir mokytis algoritmų, reikalingų kiekvienam šio būdo etapui. Galiausiai, daug praktikos ir pastangų pagerinti savo laiko greitį.

Kitokio tipo Rubiko Kubai

Klasikinis Rubiko kubas yra tik vienas iš daugelio Rubiko kubų variantų. Kiti Rubiko kubai gali skirtis spalvų skaičiumi, formomis arba net tuo, kaip jie pasisuka. Šie variantai gali padaryti žaidimą dar įdomesnį ir mesti didesnį iššūkį žaidėjui.

Vienas iš įdomesnių variantų yra 4x4x4 kubas, turintis 64 mažas plokštumas ir yra dvigubai sudėtingesnis nei klasikinis kubas.

5x5x5 kubas dar sudėtingesnis, turintis 98 mažas plokštumas. Dar didesnis iššūkis yra 7x7x7 kubas, kuriame yra net 294 plokštumos. Šie didesni kubai turi daugiau spalvų ir daugiau būdų, kaip jie gali būti surinkti.

Rekordai

Greičiausias oficialus pasaulio rekordas Rubiko kubo išsprendimui (3x3x3 kategorijoje) priklauso Yusheng Du iš Kinijos, kuris 2023 metais išsprendė Rubiko kubą per 3,47 sekundes. 

Greičiausias vienos rankos sprendimo pasaulio rekordas priklauso Max Parker iš Jungtinės Karalystės, kuris 2020 metais išsprendė Rubiko kubą viena ranka per 6,82 sekundes

Daugelis pažengusių žaidėjų išsprendžia Rubiko kubą per 10 iki 20 sekundžių.

Apibendrinimas

Rubiko kubas yra puikus galvosūkis, kuris gali būti įdomus iššūkis ir smagus laiko praleidimo būdas. 

Jis lavina žaidėjo mąstymą, o jo universalumas leidžia jam būti mėgiamam tarp įvairaus amžiaus grupių žmonių. Nepaisant to, jis gali būti sudėtingas naujiems žaidėjams, o ilgalaikis žaidimas gali tapti nuobodžiu. 

Vis dėlto, Rubiko kubas išlieka klasikiniu ir legendiniu galvosūkiu, kuris turi daug entuziastų visame pasaulyje.

Koks žaidimo tikslas❓

Surinkti visas šešias spalvas (raudoną, žalią, mėlyną, oranžinę, geltoną ir balta) ant tam tikros kubo pusės.

Ar šis stalo žaidimas tinkamas vienam žaidėjui❓

✅ Taip! Žaidimas skirtas vienam žaidėjui.

Ar žaidimas sudėtingas❓

Taip, šis žaidimas yra sudėtingas.

Kas sukūrė Rubiką kubą❓

Rubiko kubas buvo sukurtas Ernő Rubik 1974 m.

Koks rekomenduojamas žaidėjų amžius❓

Šis žaidimas rekomenduojams nuo 3 metų amžiaus.