Jeigu jau esate išbandę daugelį strateginių stalo žaidimų, Catan žaidimas bus puikus jūsų kolekcijos papildymas. Šį žaidimą gali žaisti ir pradedantieji ir kiek pažengę žaidėjai. Atsižvelgiant į tai, kaip gerai žinote šio žaidimo taisykles bei strateginius aspektus, galite išsidėlioti laukelius Katano saloje. Savo ėjimų metu salą pildysite asmeniniais keliais, gyvenvietėmis bei miestais ir taip rinksite pergalės taškus.
Žaidimo rinkinys
- 19 skirtingų vietovių kortelių:
- 4 miškai;
- 4 ganyklos;
- 3 molžemiai;
- 4 laukai;
- 3 kalnai;
- 1 dykuma;
- 6 jūros rėmeliai;
- 95 žaliavos kortelės (mediena, vilna, grūdai, molis, rūda);
- 25 vystymosi kortelės:
- 14 riterių;
- 6 pažangos kortelės;
- 5 pergalės taškų kortelės;
- 4 statybos sąnaudų kortelės;
- 2 ypatingos kortelės (ilgiausias kelias ir didžiausia kariuomenė);
- 2 kortų dėklai;
- Keturių spalvų žaidimo figūrėlės:
- 16 miestų;
- 20 gyvenviečių;
- 60 kelių;
- 1 plėšikas;
- 18 apskritimų, ant kurių užrašyti skaičiai nuo 1 iki 18;
- 2 kauliukai.
Dažniausiai užduodami klausimai
❓ Kiek žmonių gali žaisti Catan žaidimą?
Catan žaidimas pritaikytas 3-4 žmonėms.
❓ Nuo kokio amžiaus galima žaisti Catan?
Pagal oficialias Catan taisykles, žaisti galima nuo 10 metų amžiaus.
❓ Kokia Catan žaidimo trukmė?
Dažniausiai Catan žaidimas trunka apie 75 minutes.
Apie žaidimą
- Katano žaidimo lentą sudaro jūra bei 19 sausumos kortelių;
- Prieš pradedant žaidimą, kiekvienas žaidėjas gauna po dvi gyvenvietes ir du kelius;
- Norint gauti pergalės taškų, reikia tiesti kelius, statyti gyvenvietes bei miestus tose gyvenvietėse;
- Laimi tas žmogus, kuris pirmasis surenka 10 pergalės taškų;
- Žaliavų gavimas: išridenate kauliukus ir stebite, kokia bendra jų akių suma. Akių skaičiumi pažymėta vietovė tuo metu gamina žaliavas. Žaidėjai, kurių miestai arba gyvenvietės ribojasi su tomis vietovėmis, gauna atitinkamas, to ėjimo metu pagamintas žaliavas;
- Svarbu nepamiršti, kad viena gyvenvietė gali ribotis su keliais laukeliais. Kokias žaliavas ta gyvenvietė gaus žaidimo metu, priklausys nuo to, kiek akių buvo išmesta;
- Viso žaidimo metu reikia kaupti žaliavas ir statyti iš jų gyvenvietes, miestus arba kelius. Jeigu jums kažko trūksta, o kitas žaidėjas tai turi, galite tiesiog apsikeisti tarpusavyje;
- Naujas gyvenvietes galėsite statyti tik tose kryžkelėse, kurios yra laisvos. Svarbu, kad į tą vietą vestų žaidėjo kelias ir kitos gyvenvietės būtų ne arčiau nei per du takus;
- Statant gyvenvietes, reikia gerai apgalvoti, kur jos bus. Pagal matematines tikimybes, vieni skaičiai iškrenta dažniau nei kiti (jie pažymėti didesniu šriftu). Kuo dažniau kris tinkamos akys, tuo daugiau žaliavų surinksite.
Catan žaidimas – taisyklės
Salos plano išdėliojimas
Pradedantiesiems žaidėjams rekomenduojama pradinį planą susidėlioti taip, kaip parodyta šiame paveikslėlyje.
Kai Catan žaidimas žaidžiamas pažengusiųjų, tada prieš kiekvieną žaidimą sala dėliojama vis kitaip.
- sujungiami 6 rėmeliai ir taip suformuojama žaidimo lenta;
- visi sausumos laukeliai sumaišomi ir atsitiktine tvarka išdėliojami lentoje;
- apskritimų su skaičiais dėliojimas:
- visi skaičiai, raidėmis į viršų, išdėliojami šalia žaidimo lentos;
- dėlioti pradedama nuo kraštinio laukelio. Apskritimai dėliojami pagal abėcėlę taip, kaip nurodyta paveikslėlyje. Dykumos laukelis paliekamas tuščias;
- viską sudėliojus, apskritimai apverčiami skaičiais į viršų.
Pasiruošimas pradedantiems žaidėjams
- Žaidėjai išsirenka, su kokia spalva jie žais. Jie gauna 5 gyvenvietes, 4 miestus ir 15 kelių. Kai žaidžia trys žaidėjai, tada nuo žaidimo lentos reikia nuimti visas raudonas figūrėles;
- Ypatingąsias korteles ir žaidimo kauliukus padedame šalia žaidimo lentos;
- Žaliavų kortelės išrūšiuojamos pagal spalvas ir sudedamos į kortų dėkliukus. Tai bus vadinama banku;
- Vystymosi kortelės užverčiamos, išmaišomos ir užverstos sudedamos į tuščią kortų dėkliukų skyrių;
- Plėšikas pastatomas ant dykumos laukelio;
- Žaidėjai gauna pirmąsias žaliavas. Jos gaunamos už gyvenvietes, pažymėtas žvaigždute. Žiūrėti salos plano paveikslėlyje. Už laukelius, kurie ribojasi su šiomis gyvenvietėmis, žaidėjas gauna atitinkamos rūšies žaliavų kortą.
Catan žaidimas – eiga
Paeiliui metami kauliukai ir taip išrenkamas tas, kas pradės žaidimą. Tokia privilegija tenka tam, kas išmetė daugiausiai akių.
Ėjimo metu atliekami tokie veiksmai:
- Metami kauliukai. Koks akių skaičius iškrenta, tokiu numeriu pažymėti laukeliai gamins žaliavas.
- Žaidėjas gali keistis žaliavomis su kitais žaidėjais. Tai yra prekybos etapas.
- Žaidėjas gali statyti kelius, gyvenvietes bei miestus ir/arba pirkti vystymosi kortas. Arba galima panaudoti turimą vystymosi kortą. Šis veiksmas vadinamas – statymų etapu.
Žaliavų gamyba
- Iškritusių akių skaičius parodo, kuris laukelis gamins žaliavas;
- Visi žaidėjai, kurių gyvenvietė stovi kryžkelėje, besijungiančioje su žaliavas gaminančiu laukeliu, gauna vieną atitinkamą žaliavų kortą. Jeigu laukelis ribojasi su keliomis žaidėjo gyvenvietėmis, jis žaliavų korteles gauna už jas visas.
Pavyzdys: Jeigu iškrenta 8, raudonas žaidėjas gauna 2 rūdos kortas. Baltas žaidėjas gauna 1 rūdos kortą.
Jeigu iškrenta 10 – baltas žaidėjas gauna 1 vilnos kortą. Jei baltasis vietoj gyvenvietės turėtų miestą, iškritus 10, jis gautų 2 vilnos kortas.
Prekyba
Prekiauti galima dviem būdais:
- Prekyba tarp žaidėjų (vidinė):
- žaidėjas nurodo, ko jam reikia ir ką jis gali už tai pasiūlyti. Kiti žaidėjai išklauso jo poziciją ir nusprendžią, ar jiems verta apsikeisti.
- Prekyba su banku (užjūrio):
- kortomis galima keistis ir be kitų žaidėjų;
- bankui galima duoti 4 savo korteles ir už tai gauti 1 reikiamą iš banko;
- turint gyvenvietę prie uosto, prekiauti labiau apsimoka.
- paprastas uostas – 3 kortelės duodamos bankui ir už tai gaunama viena;
- ypatingasis uostas – duodamos 2 kortelės ir už jas gaunama 1 reikalinga.
Statymų etapas
- Pastatyti objektai padidina pergalės taškų kiekį;
- Norint kažką pastatyti, bankui reikia atiduoti reikalingą žaliavų kiekį. (Jis nurodytas statybos sąnaudų kortelėje). Taip pat pas save reikia turėti reikiamą kiekį kelių, miestų ar gyvenviečių. Statyti galima tik tiek objektų, kiek turite.
Kelio statyba
Reikalingi resursai; molis ir mediena
- kelią statyti galima tik prie savo kelio, miesto arba gyvenvietės;
- viename take galima statyti tik vieną kelią;
- kelio statyti negalima už kryžkelės, kai ten jau stovi varžovo gyvenvietė arba miestas.
Pavyzdys: Oranžinis žaidėjas gali statyti kelią mėlynai pažymėtose vietose, bet negali statyti ten, kur pažymėta raudonai.
Kai žaidėjas pastato vientisą kelią daugiau nei iš keturių dalių (mažiausiai 5), jis gauna ilgiausio kelio kortelę. Kai kitas žaidėjas pastato ilgesnį kelią, jis tą kortelę perima ir papildomai gauna du pergalės taškus.
Pavyzdys: Raudonas žaidėjas turi nepertraukiamą kelią iš 6 dalių, todėl jis gauną nepertraukiamo kelio kortelę. Oranžinis žaidėjas turi kelią iš 7 dalių, bet jis nėra vientisas, nes atskirtas raudona gyvenviete.
Gyvenvietės statymas
Reikalingi resursai; molis , mediena , vilna ir grūdai
- gyvenvietę statyti galima tik prie savo kelio;
- gyvenvietes statyti galima tik tose kryžkelėse, kur vieno kelio atstumu nėra kitų gyvenviečių arba miestų;
- už vieną gyvenvietę žaidėjas gauna žaliavas iš bet kurio besiribojančio laukelio;
- kiekviena gyvenvietė duoda vieną pergalės tašką.
Pavyzdys: Oranžinis žaidėjas gali statyti gyvenvietę ar miestą mėlynai pažymėtoje vietoje, bet negali – pažymėtoje raudonai.
Miesto statymas
Reikalingi resursai; 3 rūdos kortos ir 2 grūdų kortos
- miestai statomi vietoj gyvenviečių. Nuimama gyvenvietės figūrėlė ir uždedama miesto;
- pastačius miestą, žaidėjai gauna dvigubai daugiau žaliavų iš gretimų laukelių;
- miestai duoda po du pergalės taškus.
Vystymosi kortos pirkimas
Reikalingi resursai; rūda , vilna ir grūdai .
- perkant šią kortą, paimama viršutinė korta iš vystymosi kortų krūvelės;
- yra trys vystymosi kortų tipai: riteriai, pažangos kortos ir pergalės taškų kortos;
- nusipirkus vystymosi kortą, jos negalima rodyti kitiems žaidėjams.
Ypatinga veikla
Iškrenta 7 akys
- kai išmetamos 7 akys, tada savo veiklą pradeda plėšikas ir šio ėjimo metu niekas negauna žaliavų;
- tie žaidėjai, kurie turi daugiau nei 7 žaliavų kortas, pusę iš jų turi atiduoti bankui. Jei kortų skaičius nelyginis, atiduodamų kortų kiekis apvalinamas į mažesnę pusę;
- plėšiko figūrėlė perkeliama į kitą vietą pagal šiuos nurodymus:
- plėšikas iš karto perkeliamas į kokį nors kitą sausumos laukelį;
- žaidėjas, perkėlęs plėšiką, atima vieną žaliavų kortą iš to žmogaus, kurio gyvenvietė arba miestas ribojasi su tuo laukeliu. Kai aplink tą laukelį yra kelių žaidėjų miestai arba gyvenvietės, žaidėjas pasirenka, iš ko atimti žaliavą. Tas žmogus, kurį apiplėšinėja, savo žaliavų korteles turi laikyti užverstas;
- toliau 7 akis išmetęs žaidėjas gali tęsti savo statybų etapą.
Svarbu: jeigu vėliau iškrenta skaičius to laukelio, kuriame yra plėšikas, aplinkinės gyvenvietės ir miestai negauna jiems priklausančių žaliavų iš to laukelio. Plėšikas lieka tame pačiame laukelyje.
Vystymosi kortų naudojimas
Svarbu: vystymosi kortų negalima naudoti to ėjimo metu, per kurį ji gauta. Per ėjimą galima panaudoti tik vieną vystymosi kortą.
Riteris
- kai naudojama riterio figūra, žaidėjas iš karto perkelia plėšiką į kitą vietą;
- panaudota riterio korta atverčiama ir padedama šalia savęs;
- pirmas, surinkęs 3 atverstas riterio korteles, gauna didžiausios kariuomenės kortelę. Ši kortelė duoda 2 pergalės taškus;
- kai kitas žaidėjas surenka daugiau panaudotų riterių kortelių, didžiausios kariuomenės kortelė pereina jam ir jis gauna 2 pergalės taškus.
Pažanga
Panaudota ši kortelė išimama iš žaidimo. Yra trys pažangos kortelių rūšys:
- Monopolis – naudojant šią kortelę, galima išsirinkti bet kokią (nebūtinai medienos) vienos rūšies žaliavą. Visi varžovai turi atiduoti visas turimas tos rūšies žaliavas tam žaidėjui, kuris naudoja Monopolio kortelę;
- Kelių statyba – naudojant šią kortą, galima nemokamai pasistatyti du kelius. Svarbu vadovautis kelių statymo taisyklėmis;
- Išradimas – naudojant šią kortelę, iš banko galima pasiimti bet kurias dvi (jos gali būti skirtingų rūšių) žaliavų kortas iš banko.
Pergalės taškai
Šios kortos laikomos užverstos tam, kad kiti nematytų, kiek taškų surinkote. Atversti jas rekomenduojama tada, kai tikrai žinote, kad surinkote 10 pergalės taškų.
Catan žaidimas baigiamas
Kai kažkuris žaidėjas savo ėjimo metu surenka 10 arba daugiau pergalės taškų, žaidimas stabdomas. Tas žaidėjas skelbiamas nugalėtoju.